Marya Dekker, coördinator, oprichter en hoofd verzorging van de Stichting Zwerfkatten Havengebied IJmuiden, met één van de ex-zwervertjes die permanent bij haar wonen omdat ze te zwak zijn om buiten te overleven

woensdag 15 maart 2017

Marya verkozen tot Held van de IJmond...!

Afgelopen zaterdagochtend is onze voorzitter en 1000-poot Marya Dekker in het zonnetje gezet. Zij was één van de vier mensen die is benoemd tot Held van de IJmond!

De PvdA Velsen heeft deze 'verkiezing' gehouden, om mensen te eren die nét iets meer doen dan verwacht mag worden, voor de maatschappij. Vrijwillig uiteraard. Marya werd enige tijd geleden gebeld door Norbert, de voorzitter van de politieke partij, met de vraag of ze de titel in ontvangst wilde nemen. 

"Natuurlijk zeg je dan geen nee." verteld Marya "Ik vind het toch een eer dat men mij heeft uitgekozen tussen al die honderden Velsenaren die vrijwilligerswerk doen. En de eer geldt niet alleen mij. Want hoe afgezaagd het ook klinkt; zonder ons geweldige team en een geduldige partner, zou ook ik niet kunnen opbrengen wat ik nu doe. Dat red ik ook alleen maar omdat ik een achterban heb waar ik op kan rekenen, en een partner die achter me staat en begrijpt dat ik 24 uur per dag, zeven dagen per week, voor de zwervertjes bezig ben. Dus de eretitel mag dan op mijn naam zijn uitgereikt, maar staat voor een solide organisatie die we met een vaste groep vrijwilligers voeren!"

Norbert Willie (links) hield een mooie speech over Marya's inzet voor de zwerfkatten

Marya was zich echter ook terdege bewust van het feit dat niet alleen zij, maar ook de PvdA de nodige aandacht kreeg. "Heel handig gedaan van ze, zo net voor de verkiezingen. Ik kon het dan ook niet laten om een klein beetje te plagen. Ik had ze al gewaarschuwd dat de PvdA niet mijn politieke keuze is. Dat heb ik gelijk maar duidelijk gemaakt om tijdens de uitreiking een sjaaltje om te doen van de SP. De partij die wel mijn stem krijgt. Ik hoop dat de PvdA een beetje gevoel voor humor heeft..."

Tijdens een heerlijke brunch werd de uitreiking gedaan, en mocht Marya een enorme bos bloemen in ontvangst nemen, met een mooi aantal lovende woorden. Norbert memoreerde: "Marya werd genomineerd door kunstenares Annet Verplanke, die haar goed kent. Annet is altijd vol lof over Marya. Als kattenliefhebber sprak dat me aan en ik heb me verdiept in haar werkzaamheden. En dat blijkt geen kattenpis. Om dagelijks 150 kansloze katten te verzorgen, waarvan een deel bij haar thuis leeft, dat vraagt nogal wat. Ook van de buren."grapte hij er achter aan. (Maak je daar overigens geen zorgen over, want deze verwilderde en schuwe katten lopen echt niet los door de buurt hoor!)
De opvang bij Marya's huis, deze kattenhemel op aarde vraagt continu aandacht en zorg


Ook de drie andere Helden kregen prachtige lof. De dame die zich al jaren inzet om met Het Mosterzaadje in Santpoort-Noord klassieke muziek toegankelijk te maken voor iederéén. Een lastige taak, zoals zij zelf vertelde want het blijkt toch nog een grote drempel te zijn om een klassiek concert te bezoeken, zelfs al die gratis en kleinschalig van opzet is! 
De derde Held was de vrijwilliger die zich inzette voor de IJmuidense voetbalclub. Zijn lijst van dagelijkse taken was minstens net zo lang als die van Marya, dus ook zijn titel was dik verdiend! 
De laatste dame is een dorpsgenote van onze Marya, en zij zet zich in voor vluchtelingen. Geen dankbare taak tegenwoordig, of één waar je jezelf populair mee maakt op feestjes, maar ook deze vrijwilligster deed meer dan je van de doorsnee vrijwilliger mag verwachten. Marya was in goed gezelschap dus!

Bedankt PvdA voor de leuke ochtend, de lekkere taart, Norbert voor de mooie woorden, Annet voor de onverwachte nominatie en dank aan de SP voor de foto's!
Een inspirerend clubje; de vier Helden van de IJmond worden toegesproken door de PvdA Velsen (rechts)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten