Marya Dekker, coördinator, oprichter en hoofd verzorging van de Stichting Zwerfkatten Havengebied IJmuiden, met één van de ex-zwervertjes die permanent bij haar wonen omdat ze te zwak zijn om buiten te overleven

woensdag 22 september 2021

Hillegonde

Foto: Pas op! Niet voor zwakke magen!!

Begin van de avond werd ik gebeld door de verzorgers van de zwervertjes uit Hillegom. Mama, zoon en dochter hebben we begin dit jaar gevangen. Het drietal kon na castratie terug naar de vangplek, waar ze verzorgd worden door de melder. Deze belde met het verhaal dat dochter Hillegonde kruipend naar hem toe kwam en niet meer op de pootjes kon staan. Met een beet als dank kon de melder de verwilderde kat vangen, en toen zag hij dat er meerdere wonden waren. Met maden....

Ik ben net drie uur bezig geweest, met behulp van een slaappilletje voor de poes die duidelijk erg veel pijn had. Nadat zij lag weg te dommelen, heb ik goed kunnen bekijken wat er nodig was; scheren, wonden uitspoelen en handmatig honderden maden weghalen met een pincet.

Ik vermoed dat ze een gebroken poot heeft, waarop open wonden zitten, tot op het bot. Elders zitten ook nog wondjes met maden, en zelfs uit haar vagina kwamen de kl....beestjes kruipen. Al die andere kleine wondjes met maden kunnen door de maden zelf ontstaan zijn. Ik vermoed dat Hillegonde is aangereden, gevallen of heeft gevochten. Daarbij de beenbreuk en open wond heeft opgelopen. Daarin heeft een vlieg eieren gelegd waar de maden uit zijn gekomen. Deze maden trekken verder en scheiden daarbij een stof af wat weefsel doet afbreken, zodat ze weer een nieuwe verse wond / maaltijd hebben gecreëerd.

Een enorme klus dus, en niet de fijnste. Niet voor mij, zeker niet voor de onfortuinlijke poes. Goddank liet ze heel veel toe, dankzij het rustgevende pilletje. Morgen zal ze met spoed naar de dierenarts moeten. Mogelijk is de besmetting al te groot en is er inwendig te veel schade. Dan moet ze inslapen. Ik hoop dat het blijft bij een antibiotica kuur, verder schoonhouden van de wonden en mogelijk zelfs een pootamputatie. Ik heb gedaan wat ik kon en nu maar afwachten of er niet binnenin nog honderden maden zijn. Voor nu lijkt het rustig op de wonden....


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten