Marya Dekker, coördinator, oprichter en hoofd verzorging van de Stichting Zwerfkatten Havengebied IJmuiden, met één van de ex-zwervertjes die permanent bij haar wonen omdat ze te zwak zijn om buiten te overleven

dinsdag 18 maart 2014

Stagiar Lesley ...

Maart 2014

Sinds begin maart hebben we er een hulpkracht bij; Lesley (15) loopt iedere donderdag stage bij ons. Deze montere jongeman komt uit het speciale onderwijs en had met spoed een stageplek nodig. Hadden we eigenlijk besloten om geen stagiaires meer aan te nemen, voor hem hebben we een uitzondering gemaakt;

het kost namelijk heel veel tijd en begeleiding om jonge scholieren aan het werk te houden. Daarnaast is het werken met verwilderde katten niet echt geschikt voor drukke en snel afgeleide tieners. Hoewel we in het verleden eigenlijk alleen maar positieve ervaringen hadden met stagiaires, het ontbrak ons aan de tijd en geschikte werkzaamheden om hier mee door te gaan.

Waarom dan wel met Lesley? Juist omdat hij uit het speciaal onderwijs komt! Lesley is autistisch en heeft behoefte aan een heel ander soort werkzaamheden dan leerlingen uit het reguliere onderwijs. Vinden die het heel vervelend om saaie en langdurende klussen uit te voeren, voor Lesley geeft dit juist de rust en regelmaat die hij nodig heeft! We laten het hem zelf maar uitleggen:


Ik ben Lesley, ik ben 15 jaar en gek op dieren. Thuis hebben we ook een hele dierentuin, naast mijn jongere broertje en ouders. Ik loop voor het eerst stage, bij de stichting Zwerfkatten. Ik word daar goed begeleid en vind het superleuk. De katten zijn best wel lief en ze hebben het hier goed naar hun zin.

Op donderdags word ik 's ochtends om 9 uur door een busje gebracht vanuit mijn woonplaats Haarlem. Ik begin dan met het vegen van de tuin, dat is best een lange klus want er liggen altijd heel veel haren. Dan ga ik afwassen; alle voerbakken maar ook alle voorraademmers en tonnen. Na de lunch help ik nog mee met andere schoonmaakklusjes maar soms ook met het verven en onderhoudt van de opvang, de kattenhuisjes in de tuin en de voorraadschuur.

Ik heb autisme en dat betekent dat ik drukte en veranderingen heel moeilijk vind. Als bijvoorbeeld op school het rooster ineens verandert, dan voel ik een enorme drukte in mijn hoofd. Alsof ik in een zaal zit waar heel veel tegelijk wordt gepraat. Ik vind het dan heel moeilijk om me nog te concentreren en te functioneren. Ook in het verkeer ben ik snel afgeleid. Soms omdat ik niet goed oplet, zelfs als het me nog wordt verteld!

Rond 15 uur stoppen we en staat de bus weer klaar. Ik ben dan best wel moe maar ik hoop hier nog heel vaak te mogen komen!
Lesley is vreselijk enthousiast en hoewel hij extra duidelijkheid en regelmaat nodig heeft, doet hij verder aan niets onder voor niet-autistische leeftijdsgenoten...

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lesley,.... ik vind je een Topper!!! je verteld over jezelf betreft dingentjes die je niet goed onder controle kan brengen en dat er wel eens iets niet goed gaat, MAAR de lezers mogen ook best weten dat het goed verzorgen van de kattenkinderen een mooie dankbare taak is en ik ben nu al trots op jou, lief dat je ze zo goed verzorgt!
    Ga zo door,
    Karin Wanninkhof

    BeantwoordenVerwijderen