Marya Dekker, coördinator, oprichter en hoofd verzorging van de Stichting Zwerfkatten Havengebied IJmuiden, met één van de ex-zwervertjes die permanent bij haar wonen omdat ze te zwak zijn om buiten te overleven

vrijdag 18 september 2015

Hoe het gaat met de Bennebroekse kittens ....

19-09-2015

Het is stil geweest op ons blog. De afgelopen twee weken werd mijn aandacht volledig in beslag genomen door de zorg voor ons jonge vijftal kittens. De eerste weken van hun leven gingen voorspoedig voorbij. Mamapoes Benita zorgde uitstekend voor haar kroost en de vijfling deed alles volgens het boekje.

Tot ze zeven weken oud werden. Van de ene op de andere dag wilden ze niet meer eten, hadden ze diarree en vielen ze in hoog tempo af. alle alarmbellen begonnen te rinkelen en zonder aarzelen ben ik met dwangvoeding begonnen. Kleine kittens raken immers snel uitgedroogd en iets simpels als diarree kan een dodelijk gevaar opleveren. Met name mijn lieveling, de kleine Belle, lag binnen twee dagen in kritieke toestand en ik vreesde voor haar leven.
De petite Belle, mijn liefste zorgenkindje van nog geen 450 gram. Zal zij het redden?
Regelmatig werd er contact gezocht met de dierenarts, en uiteindelijk vonden we na een poep-onderzoek de oorzaak van alle ellende; Giardia.
Deze besmettelijke darmparasiet komt geregeld voor bij katten en valt goed te bestrijden met de juiste medicatie. Maar kittens zijn zo veel kwetsbaarder en het heeft veel tijd en moeite gekost om ze bij ons te houden. Vol spanning werden ze dagelijks gewogen en de opluchting was groot toen er eindelijk weer grammetje bij kwamen in plaats van er af...

Ze zijn er nog lang niet, maar de diarree is over en ook staan ze uit zichzelf weer te gillen om eten. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een vijftal schreeuwende kittens midden in de nacht; en ik sta dan ook met plezier op om aan hun dwingelandij te voldoen zolang ze maar eten!!!  Inmiddels zijn Belle, Beun, Beebie, Broek en Benno negen weken oud. Normaal gesproken zouden ze rond de 11 weken naar nieuwe baasjes mogen. Dan wegen ze ongeveer een kilo en hebben ze net hun eerste inenting tegen Kattenziekte gekregen.
 
Kitten Broekie, een knuffelkatje van de grootste orde!

Maar zo ver is het bij dit stel nog niet. De zwaarste, Benno, weegt nu pas 750 gram, wat nog veel te licht is voor zijn leeftijd. Belle, zijn zusje, is een vedergewicht. Zij weegt nog niet de helft van wat ze hoort te wegen. De komende weken worden spannend; gaan ze het redden? Blijven ze aankomen? En gaan ze dan spelen zoals kittens dat horen te doen? 

Of is er toch te veel onherstelbare schade en spelen er nog andere dingen op de achtergrond mee? En blijkt straks dat de Giardia is overgeslagen in het Coronavirus en heb ik vijf kittens met dodelijke FIP (buikvliesontsteking)? De tijd zal het leren....helaas bestaat er geen test of medicatie om Fip uit te sluiten, te genezen of te voorkomen. Ondertussen doen we er alles aan om ze een fijn leven te geven en  geniet ik van ieder klein purrrgeluidje, de lieve koppies waarmee ze mij overstelpen en hun gezellige gezelschap op mijn schoot!

1 opmerking: